Всеукраїнський фонд Крок за Кроком
Міжнародний фонд відродження
together, we grow
together, we grow

Досвід Словенії

Ряд проектів та ініціатив, запроваджених у Словенії, дали змогу ввести посаду ромського асистента вчителя/вихователя у закладах освіти. Так, Міністерство освіти, науки та спорту Словенії фінансувало проект Ромського Союзу Словенії. У проекті брали участь 39 початкових шкіл та 20 дошкільних закладів. Ромські асистенти стали містком між батьками та закладом освіти. Вони пояснювали батькам важливість освіти, слідкували за відвідуваністю у школах. Асистенти допомагали дітям-ромам оволодівати словенською мовою. Вони допомогли розробити посібники з ромської історії, культури, ідентичності, які і тепер використовують у своїй роботі вчителі у школах.  Проект виявився досить успішним, адже налагодився зв’язок між ромськими батьками та представниками освітніх закладів, діти стали частіше ходити до садочків/шкіл, виявляючи кращі освітні досягнення (Уповноважений з Прав людини Ради Європи, 2011). Проект, реалізований протягом 2008-2015 рр., «Успішна інтеграція ромських учнів у школах», також забезпечив пілотні школи ромськими асистентами вчителя. Проект виявився успішним, адже зросли показники шкільного відвідування, покращилися відносини між ромськими батьками та педагогами, а також педагогам стало простіше навчати ромських дітей. 

Досвід Болгарії

Офіційна популяція ромського населення Болгарії сягає 370 тис (за неофіційними даними – 700-800тис. Ромські громади цієї країни охоплюють єрлії, кардараші та рударі. Найбільше населення ромів спостерігається у районах – Монтана (12,7%), Слівен (11,8%), Добріч (8,8%) та Ямболь ( 8,5%). Середня частка ромів по всій країні – 4,9%. Частка дітей від народження до повноліття складає приблизно  38,8% (http://www.dare-net.eu/introduction-to-roma-in-bulgaria).  Відповідно до звітів Міністерства освіти та науки Болгарії 30 тис ромських дітей відвідують школи, в яких більше 50% - лише ромські діти. Таким чином, проблема неофіційних «сегрегованих» шкіл є досить гострою. Однак, у 2003-2004 навчальних роках було створено програму ромських асистентів у школах (ромські медіатори). Вже у 2005-2006 рр. таких медіаторів стало 107 у 17 районах. Частково вони наймалися самими школами ( за рахунок шкіл), частково – за фінансової підтримки неурядових організації від впровадження проектів. Однак, у 2008 році  відсутність активної політики зі сторони Міністерства освіти та науки, призвело до драматичного скорочення таких асистентів.

 Досвід Латвії

Проект впроваджений НУО «Центр освітніх ініціатив», у співпраці із муніципалітетами міст Даугавпілс, Єлгава, Валдермарпілс, Вентспілс та Валмера. Головними заходами проекту були: 1) навчання ромських медіаторів та підтримання їхньої роботи у школах та освітніх центрах; 2) запровадження ресурсного центру для ромських дітей; 3) організація міжкультурних заходів та 4) надання інформаційних матеріалів та навчання вчителів управлінню багатоманітністю та недискримінаційним підходом в освіті.

29 травня 2017 року відбулося засідання з приводу реалізації проекту «Латвійська ромська платформа». В рамках проекту відбувається дуже насичена кооперація між ромськими громадами (активістами) та державними та місцевими урядовими представниками. Разом вони дійшли згоди щодо запровадження посади ромського асистента (медіатора). Метою діяльності ромських медіаторів є просування кооперації між ромськими родинами та представниками різноманітних муніципальних інституцій, покращення можливостей для ромської інтеграції, соціальної інклюзії, включаючи кращий доступ ромів до послуг, наданих муніципалітетами.  В Латвії ромські медіатори зосереджені на вирішенні проблеми раннього кидання школи та проведенні просвітницької роботи з ромською молоддю.Ромські медіатори популяризують освіту, доносять її важливість, намагаються залучити дітей в систему освіти.  Ромський медіатор підтримує постійний зв’язок із громадами. Він проводить інформаційну роботу щодо механізмів освітньої, соціальної, економічної, медичної підтримки для родин.  Медіатор співпрацює із соціальними медіа-каналами. Для цього медіатор обов’язково має володіти ромською мовою (зазвичай, всі медіатори – роми). Цікаво, що ромський медіатор у Латвії забезпечує допомогу у пошуку можливостей догляду за дітьми, коли ромські батьки залучені у проектну (фондову) роботу. Медіатори допомагають проводити позашкільні освітні та розважальні (культурні) заходи. У свою, чергу, медіатор інформує батьків про можливості долучитися до будь-яких заходів.