Всеукраїнський фонд Крок за Кроком
Міжнародний фонд відродження
together, we grow
together, we grow

Структура освітньої системи Сербії охоплює дошкільну освіту (дитячі садочки та програма дошкільної обов’язкової підготовки), початкову освіту (8 класів для дітей від 6-7 до 14-15 років) та середню освіту, що є аналогом української вищої (але не університетської) освіти. Держава забезпечує кожну дитину 4-ма безкоштовними годинами перебування у закладі в рамках дошкільної обов’язкової підготовки. Решта часу дитина може перебувати за рахунок батьків.

Реформи до закону про освіту від 2009 року, дозволили запровадити нові механізми покращення освіти. Все почалося у 2002 році завдяки ініціативі ряду неурядових організації. У 2007 році керуванням та фінансуванням зайнялася ОБСЄ. У 2009 році програма ромських асистентів перейшла в повне підпорядкування та фінансування Міністерства освіти Сербії. У системі працюють педагогічні асистенти. Для дошкільних навчальних закладів така людина є медіатором між ромськими поселеннями (родинами, батьками, дітьми) та інституцією (закладами освіти). Вони ходять по поселенням, проводять інформаційну роботу, допомагають родинам та дітям. Іноді вони фізично перебувають у приміщеннях класів. Проте, така людина не обслуговує лише один, закріплений за нею, заклад. Як правило, вони комбінують декілька закладів освіти. Для того, щоб працювати педагогічним асистентом, можливо мати базову освіту, але необхідно прослухати 10 додаткових модулів-тренінгів. Наявність вищої освіти є додатковою значною перевагою. Крім того, асистенти мають володіти ромською мовою, адже для деяких регіонів та закладів існує мовна проблема між учнем та закладом освіти. Одразу хочеться зауважити, що визначення обов’язків та дій педагогічного асистента в Україні не повністю співпадає з розумінням перерахованих функцій асистента в Сербії. Адже,

 в Україні

  • асистент майже весь час фізично знаходиться із вихователем у групі, допомагаючи дітям у виконанні музичних, хореографічних, спортивних та навчальних заходів;
  • не має часу для відвідування ромських поселень;
  • не проводить бесіди з батьками (залежно від закладів);
  • обслуговує 1 заклад (іноді лише 1 групу у закладі);
  • не має закладеного на нього фінансування від держави;
  • не має чітко прописаних посадових інструкцій та обов’язків.

у Сербії

  • асистент приходить до груп за необхідності або час від часу;
  • проводить інформаційну роботу з батьками «на місцевості», намагається залучити до освітнього процесу якомога більше дітей;
  • обслуговує в середньому 3 заклади освіти;
  • отримаю заробітну плату з державного бюджету;
  • має прописані законом посадові інструкції.

Проте педагогічний асистент поновлює свій контракт кожен рік. Обов’язки асистента в школі відрізняються від обов’язків у дошкільному закладі. Адже, в школах асистент обслуговує лише одну школу і часто фізично перебуває у контакті з дітьми по класам. Він виконує наступні функції:

  • допомагає дітям під час уроків (а також у позашкільних заходах)
  • допомагає психологу закладу при проведенні тестування першокласників за наявності мовного бар’єру
  • допомагає налагодити контакт з родинами
  • допомагає у співпраці з місцевими громадами
  • проводить інформаційну роботу з батьками щодо їх прав та про те, що може отримати їх дитина у школі
  • розказує батькам про досягнення їхніх дітей
  • приймає активну участь у батьківській раді
  • приймає участь в організації позашкільної діяльності
  • бере участь у заходах, направлених на превенцію випадання зі шкільного процесу та подальше зарахування до вищої школи.

Досвід Словаччини

105 738 людей (2%) у Словаччині ідентифікують себе як роми (2011 р.). Проте, Рада Європи  стверджує, що ромське населення нараховує 403 тис осіб, що становить 7,4% населення. Таким чином, ромська національна меншина є найбільшою серед меншин Словаччини.  Діти віком до 16 років становлять 15,3 % населення, тоді як діти-роми (до 16 років) – 39,4%. У цій країні частка ромських дітей, які відвідують дошкільні заклади, є критично низькою у порівнянні із не ромами (18% проти 74%). У березні 2017 року нові правки до закону №448 запровадили ясельні групи у дошкільних закладах. У таких групах навчальна програма відсутня. Навчання у дитячому садочку починається для дітей віком від 3 років до 6 років (рідко – 7 років). Відвідування дитячого садочку не є обов’язковим, але рекомендовано державою. Правка до Положення №408/2002 дозволила Міністерству освіти у 2002 році законодавчо ввести посаду асистента вчителя та встановила чіткі критерії визначення того, чи може школа наймати на роботу асистентів. Проте, у більшості, рішення щодо прийняття до школи ромського медіатора/асистента вчителя, залишається на розсуд місцевої влади, яка фінансує посаду з локального бюджету. При запровадженні дитячого садочка місцева влада не може просити фінансування (для асистента) від Міністерства освіти. Ситуація відрізняється у початкових школах, адже на рівні Міністерства шкільна освіта є обов’язковою для дітей віком від 6(7) років. Незважаючи на ці перешкоди, ряд дошкільних закладів може дозволити ромського асистента вихователя. Частково це відбувається за рахунок місцевих бюджетів, частково – за рахунок впровадження проектів.  У жовтні 2016 року Міністерство освіти започаткувало новий національний проект – Школа відкрита для всіх. Однією з ініціатив є залучення асистентів вчителя та спеціальних фахівців (психологів, соціальних педагогів, спеціальних педагогів та ін..) у дошкільні заклади та початкові школи.

Ромський асистент вихователя/вчителя у Словаччині допомагає дітям у подоланні мовних бар’єрів, додатково надає освітню підтримку, пояснює матеріал. Асистент фізично знаходиться біля дітей у класі/групі. У час після роботи асистенти ходять до поселень  та проводять інформаційно-просвітницьку роботу серед дітей та їхніх батьків, залучаючи дітей до системи освіти та запобігаючи «випадінню» (припиненню) із шкільної освіти ромських підлітків. У дитячих садочках ромський асистент допомагає в організації свят, спортивних та культурних заходів. Ромські асистенти працюють на контрактній основі. Контракти поновлюються кожен рік.